Az albérletnél is több hasznot hozhat, de a munka is több vele

Az albérletnél is több hasznot hozhat, de a munka is több vele

2023-08-27 12:40:18

Az albérletnél is több hasznot hozhat, de a munka is több vele


Dübörög Budapesten az airbnb-piac. A lakáshotelek nagy népszerűségnek örvendenek, főként a külföldiek körében. De milyen hatással van a rövid távú lakáskiadás az albérletpiacra, és mennyire jelentenek konkurenciát a hotelek, szállodák számára?



Vegyes képet festett az Indexnek a hazai airbnb-piacról a budapesti belvárosi ingatlanpiacra specializálódott Central Home. Bár pontos statisztika nem áll rendelkezésre, a rövid távú lakáskiadások jelentős forgalmat bonyolítanak le – tette hozzá az ingatlaniroda.

A KÜLFÖLDIEK MELLETT A MAGYAROK IS SZÍVESEN VESZIK IGÉNYBE EZEKET A LEHETŐSÉGEKET, EGYRE GYAKRABBAN VÁLASZTANAK SZÁLLODA HELYETT KIADÓ LAKÁST, HÁZAT VAGY AKÁR NYARALÓT BELFÖLDI UTAZÁSOK ALKALMÁVAL.

Bár a Central Home adatbázisában nincs arról információ, hogy a magyar airbnb-árak nemzetközi összehasonlításban hol helyezkednek el, az iroda meglátása szerint „versenyképes a hazai árképzés”.

Büntetik a szabálytalanságokat

Lakásokat „airbnb-ztetni” nem hasraütésszerű folyamat. Egy ingatlantulajdonosnak meg kell felelnie a vonatkozó jogszabályoknak, a rövid távú lakáskiadást többek között például adófizetési kötelezettség terheli.



„Az airbnb-szabályozás területi szinten változik. A belvárosban például az egyes kerületek eltérő szabályokat határoznak meg a lakások kiadhatóságára vonatkozóan. Az V. kerületben, Belváros-Lipótvárosban egy épületnek maximum az 5 százaléka üzemeltethető lakáshotelként. Erről a kerületi közgyűlésen szavaznak, majd a kérelmek regisztrálása után ezt figyelembe véve döntenek arról, hogy kiadható-e egy lakás, vagy tiltják a rövid távú bérbeadást” – vázolta Ben-Ezra Orran, a Central Home vezetője.


Terézváros önkormányzata két hete adott tájékoztatást arról, hogy „beindult a kerület airbnb-kommandója”. Az ellenőrző csapat nyolc, szálláskiadó portálon hirdetett lakást ellenőrzött, ezekből öt üzemelt illegálisan, úgynevezett NTAK-szám (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ-szám) nélkül. A tulajdonosok ellen azonnali hatósági eljárás indult, a polgármesteri hivatal tájékoztatta a társhatóságokat a ,,fekete” működtetésről, így a szálláskiadók több helyről is számíthatnak a bírságra.

A Central Home is tapasztalt az utóbbi időben szabálytalanságokat értékesítői hálózatában, „nemcsak a VI. kerületben, de máshol is”. „Vannak olyan esetek, amikor ingatlanokat tartósan hirdetnek airbnb-ként kivehető szállásként, holott az üzemeltetésre nincs engedély. „Az airbnb általában szomszédok vagy más érintettek jelzései, bejelentései alapján szűri ki a szabálytalanságokat, ám ezek nem gyakori esetek” – közölte az ingatlaniroda.

Rövid vagy hosszú távra éri meg jobban?

Vajon mi éri meg jobban egy lakástulajdonosnak: ha klasszikus albérletként, hosszú távra – minimum egy évre – adja ki lakását, vagy pedig airbnb-zteti, vagyis a rövid távú bérbeadásban gondolkodik?

Az airbnb bevételgeneráló képessége rövid távon nagyobb lehet a hosszú távú bérbeadásnál, ugyanakkor több munkával jár, és szezonális változások is befolyásolják – mutatott rá a Central Home. „Hosszú távon az albérletként való kiadás biztosabb bevételt jelenthet, és kevesebb gondoskodást igényel. A markáns különbség a kiadással kapcsolatos munkavégzésben jelentkezik, ugyanis a rövid távú kiadás sokkal több törődést igényel. A hosszú távú bérlők esetében havi egy adminisztráció elég, míg airbnb-üzemeltetés esetén minden vendégváltás külön feladattal jár. Kezelőcég igénybevételével lehet havi szintű az elszámolás, ám annak díja a bevétel nagyjából 20-30 százalékát elviszi” – fejtette ki Ben-Ezra Orran.


Éves viszonylatban az airbnb szezonalitása és a verseny mértéke miatt akár 30 százalékkal nagyobb bevételt is hozhat, de lehet ugyanakkora a bevétel, mint ha albérletként hosszú távra lenne kiadva, ám mindez több munkával, így nagyobb kockázattal is jár. Ezzel szemben viszont a másik oldalon, a hosszú távú bérléssel erősebb a bizonyosságfaktor, így akinek a biztosabb befektetés kell, az inkább az albérletpiacra lép be

– tette hozzá.

A szakértő megjegyezte, az airbnb-ztetés céljából történő ingatlanvásárlás főként a külföldi befektetők körében fordul elő, a hazai vevők esetében ez az arány jóval alacsonyabb.

Konkurencia, vagy megférnek egymás mellett?

A lakáshotelek és a hagyományos szállodák, hotelek jól megférnek egymás mellett a piacon – jelezte az ingatlaniroda.

„Eltérő vevőcsoportokat céloznak meg, így általában nem közvetlen versenytársak. Mindkettő kihasználja a növekvő turizmus lehetőségeit. Az airbnb árban versenyképesebb az árérzékenyebb utazók és nagyobb csoportok számára, költséghatékonyabb azoknak a baráti társaságoknak, nagyobb családoknak, akik inkább együtt szeretnének lakni, míg a szállodák a hagyományos utazók igényeit elégítik ki” – közölték, hozzátéve: átfedés nyilván van, és időről időre a verseny is élesedik, de az érdeklődők magas száma valamennyi szállásadó számára megfelelő lehetőséget biztosít a kereslet bevonzására.

Igényes lakásokat keresnek

A lakáshoteleket keresők nem érik be lepukkant ingatlanokkal, igényes szállásokat keresnek. Ez pedig arra sarkallja az airbnb-ben utazókat, hogy a kiadásra szánt lakások magas minőséget képviseljenek.

Az airbnb magas minőségi elvárásai, illetve a lakások osztályzási rendszere ösztönzik a lakásfelújításokat, energetikai korszerűsítéseket, továbbá az igényes berendezéseket. Az értékelések és visszajelzések alapján a lakás minősége fontosabbá vált a vendégek számára, a lokáció mellett ez a másik nagyon fő szempont a keresések során

– mutatott rá az Indexnek nyilatkozó szakértő.





 ingatlantulajdonosnak meg kell felelnie a vonatkozó jogszabályoknak, a rövid távú lakáskiadást többek között például adófizetési kötelezettség terheli.